Olen saanut käsiin kauniin kirjan. Kirja joka kehottaa selailemaan, katselemaan ja lukemaan, eikä päästä otteestaan. Kirja joka lumoaa.

Kirjan nimi on Maailman ihanin tyttö. Se kertoo vuosikymmenen kestäneestä valokuvaprojektista jossa Miina Savolainen, helsinkiläinen valokuvaaja sekä taide- ja sosiaalikasvattaja kuvasi kymmentä lastenkodissa varttunutta tyttöä. Sen satumaiset kuvat kertovat tyttöjen voimasta ja herkkyydestä. Kirja ei kerro tarinaa lastenkodista, vaan tarinan ihmisyydestä, rakastetuksi tulemisen oikeudesta ja itsensä hyväksymisestä.

Projektin nettisivut löytyvät osoitteesta http://www.voimauttavavalokuva.net/  käykää katsomassa ja lumoutukaa.

Vielä lopuksi kirjassa ollut runo meille kaikille ihanien, herkkien tyttöjen läheisille:

"Entä jos katsoisit minua aivan hiljaa, keskittyen.
Näkisitkö minut arkesi seasta?
Näkisitkö sen mitä en sano?
Näkisitkö sävyjä siitä mitä haluan olla?
Tartu niihin, älä usko siihen, millainen luulet minun olevan.
Tarvitsen siipeni.
Unelmat värjäävät minut sisältä.
Katso minua lempeästi ja auta tulemaan niiden kaltaisiksi.
Usko puolestani silloin, kun maailmani on samea ja raskas.
Tahdon että olemassaoloni tekee sinut onnelliseksi.
Sinun ilosi keventää minua."

-lumoutuneena Kirsi